Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 23 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Maria 20-06-2019

Indrukwekkende groothoek

Na enkele jaren met alleen lichtsterke vastebrandpuntsafstandlenzen, ben ik toch maar overgegaan tot aanschaf van deze zoomlens. Ik ben erg onder de indruk van de groothoekcapaciteiten. De vertekening valt mee. Ten opzichte van mijn f1.8-lens merk ik het verschil in lichtsterkte wel, maar de prestaties in suboptimale lichtcondities zijn nog steeds erg goed. Met standaard uitschakelen van optische beeldstabilisatie (tip die ik elders had gelezen) is de scherpte vrijwel altijd nog steeds goed. Objectief voelt degelijk aan, maar heb het product nog maar kort in bezit om dit echt goed te kunnen beoordelen.

Pluspunten

• Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Prettig groothoek- en zoombereik
  • Goede service bij Kamera Express

Minpunten

• Minder lichtsterk dan bijv 17-35mm zoomlens

Mike 08-12-2018

Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro C - Alternatief voor Canon

Deze lens vanwege de goede prijs/kwaliteit verhouding aangeschaft. Voor een behoorlijk lagere prijs in vergelijking met Canon lenzen kan je een nieuwe lens aanschaffen bij Sigma. De lenzen zijn degelijk en hebben goede eigenschappen. Deze lens is een echte alrounder.

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit
  • Stille motor
  • Goed bij weinig licht

Minpunten

• Stelt minder snel dan Canon scherp
  • Zoomring loopt minder soepel dan Canon

phdehaan 08-11-2018

Upgrade

Ik had al jaren een Sigma 17-70 objectief (op een Canon 500D), en wel al zo oud dat er nog geen OS op zat. Dit objectief heeft mij al die tijd uitstekend gediend: perfecte bruikbaarheid van de 17 mm groothoek (het lijkt weinig, maar het verschil tussen 17 en 18 mm is groot), en goede tele van 70 mm.
De nieuwe Sigma is duidelijk veel scherper met zijn OS, één stop lichtsterker, en betere aansluiting op een moderne camera (Canon 760D).

Hij zal mij naar verwachting nog beter dienen dan zijn voorganger.

Robbert 06-07-2018

Mooie lens

Deze lens gekocht nadat mijn andere lens (tamron 18-270) stuk terugkwam van vakantie.
Was al een tijdje opzoek naar een meer lichtsterkere lens voor voornamelijk portretfotografie en dacht hierbij aan een primelens. Hierbij al een aantal maal overlegd met een medewerker van Kamera express Zwolle en nu mijn andere lens zo goed als zeker total los is kwam hij met dit alternatief.
Wauw wat ben ik hier blij mee!!!
Hij is veel stiller dan mijn tamron, heeft een ontzettend mooi bokeh en is sneller dan ik had.
Ik heb de lens nu 2 dagen in bezit en kan hem maar moeilijk wegleggen.
Heb al veel mooie foto's gemaakt van de kinderen en daarnaast ben ik erg gecharmeerd van de macro mogelijkheid van deze lens. Al met al een echte aanrader voor dagelijks gebruik in diverse omstandigheden.

Pluspunten

• Lichtsterk
  • Macro
  • Snel
  • Stil

BramS 20-01-2015

Naast de Sigma 18-250 heb ik ook deze Sigma 17-70 Macro OS HSM. Wat is dit een toplens voor het geld dat ik er voor betaald heb. Scherpte op alle brandpuntafstanden prima in orde. Fijne, stille en snelle autofocus en een goed werkende OS. De stabilisator die ingebouwd is in mijn camera (Pentax K5) gebruik ik niet omdat de OS van de lens iets beter werkt. Deze lens staat zo'n beetje standaard op mijn camera en en heb er al duizenden opnamen mee gemaakt. Mijn exemplaar zoomt erg licht en loopt echt als een zonnetje. Tja, wellicht een beetje veel vertekening op 17mm, maar dat is met bijvoorbeeld Lightroom, Aftershot of het gratis RawTherapee prima te herstellen.

E.P. van Vliet 23-07-2013

Dit is de opvolger van de Sigma 17-70 OS HSM. Ik was in het bezit van de eerste versie, de 17-70 2.8-4.5 zonder OS. Deze lens combineert een mooie range van 28-112 (jn 35mm termen) met een behoorlijke lichtsterkte.

Deze lens is onderdeel van een nieuwe serie en wat direct opvalt is dat de bouwkwaliteit er sterk op vooruit gegaan is. Het was met de oude versie al veel beter dan bijv een standaard Canon kit lens, maar dit voelt echt goed geconstrueerd aan. Er zit heel weinig speling in het zoom mechaniek. En de nieuwe versie is ook nog ongeveer 100 gram lichter dan de oudere versies.

De USM motor is niet heel veel sneller dan de micromotor uit de originele versie, maar wel stiller. Het scherpstellen is op mijn 40D accuraat en snel.

Ook optisch is deze lens behoorlijk veel beter, op DXOmark is te vinden dat qua oplossend vermogen men bij Sigma een behoorlijke stap heeft gemaakt. Dus als je een kitlens of de orginele 17-70 met of zonder OS hebt is dit een behoorlijke stap voorwaarts. Ik heb wat vergelijkings fotos gemaakt met mijn originele Sigma en zelfs zonder 1:1 crop is het verschil goed zichtbaar.

Het OS werkt feilloos en helpt ongeveer een stop of 4.

Ik denk dat dit de beste keuze is als upgrade voor je kit lens. Een 17-50 2.8 is misschien iets licht sterker, maar qua zoom minder sterk. Qua scherpte scoort deze lens beter dan de Canon 17-55 2.8 of de 15-85. En de 17-55 is een stuk duurder.

CapteinRadolph 29-01-2014

Mag ik vragen waar u deze lens voornamelijk voor gebruikt? Had het plan om deze voor portretten te gebruiken maar door de toevoeging "macro" vroeg ik mij af of dit wel de juiste keuze is. Lees wel hele goede reviews op bijvoorbeeld dpreview.

wieri347 12-06-2015

U vraagt of de lens goed geschikt is voor portretten, vanwege de toevoeging "Macro". Ik zou zeggen: jazeker!
Ik heb deze lens ook en ben er bijzonder blij mee. Het is een volstrekt zorgeloos stuk gereedschap, dat geen rare aandachtspunten heeft zoals veel andere lenzen. Ik heb nooit last van lens-flare, problemen met scherpstellen, te weinig licht, etc etc. Daarom enorm aanbevolen.
En de toevoeging macro? Dat duidt er alleen maar op dat je in de 70mm-stand je onderwerp tot op 22cm kunt naderen, waardoor het lekker groot in beeld komt. Maar dat hoeft natuurlijk niet. De 70mm-stand is wel heel fijn voor portretten, omdat je daarmee een metertje of twee van je model af staat. Veel portretfotografen willen nog meer zoom, zodat ze nog verder van hun model af kunnen staan, maar voor deze optische kwaliteit en lichtsterkte is dat tamelijk onbetaalbaar.

wieri347 12-06-2015

Wil toch wel een klein minpuntje toevoegen (al vind ik het ook een fantastische lens en ben ik het eens met je positieve review): hij is nog net niet stil genoeg voor video. De geluidjes van het scherpstellen en de stabilizer komen nog wel op je opnames. Dus als het je om video gaat, moet je een nog stillere zoeken.

Peetr 20-06-2013

Wat een miskoop. Ik heb dit objectief anderhalf jaar geleden gekocht en was er toen heel blij mee. Gaandeweg de tijd ging dit objectief steeds slechter presteren. De foto's zijn beduidend minder scherp aan het worden en de autofocus krijgt zelfs moeite om zoiets als een boom scherp te krijgen. Ik gebruik dit objectief op mijn Nikon D90 maar ook een Nikon D80 doen deze problemen zich voor.
Inmiddels laat dit objectief mijn camera volledig vastlopen en krijg ik mijn camera weer aan de gang als ik het objectief in de lensvatting van de camera een beetje heen en weer wiebel.
Er rest me weinig anders dan iets nieuws te kopen en dat is een Nikon 16-85 objectief geworden, die nu al veel scherper, sneller en solider lijkt te zijn.
Niet kopen dus, dit Sigma objectief! Betaal iets meer en koop gewoon een vergelijkbare Nikon.

Hooivia 17-07-2012

ik heb deze lens nu ca 1 1/2 jaar. Heel veel moeite om de lens scherp te stellen op mijn Canon 7D. Na meting bleek een sterke front-focus, die in de camera niet te corrigeren was. Lens terug naar Konijnenberg, waar hij gratis opnieuw werd ingesteld. Nu is hij spot-on scherp, zonder enige correctie in de 7D. Ik gebruik de lens voor landschappen en voor available light, waarbij de ISO best mag oplopen. Lens is snel en prettig om mee te werken

Ray8868 18-05-2012

Heb dit objectief nu een klein jaar en ik kan niet anders concluderen dan dat dit voor de prijs die je er voor betaalt een objectief is waarvoor je je beslist niet hoeft te schamen.

Scherpstellen gaat bij mijn objectief nauwkeurig en snel, het objectief voelt degelijk aan en heeft een aangename "look and feel" door het rubber van zoom- en focusring.
Contrast en kleureweergave dik in orde, de macro mogelijkheid is een leuke toevoeging maar voor het echte werk kun je beter omzien naar een macrolens.

De optische stabilisatie is de redder in nood wanneer je lastige lichtsituaties hebt, maar bij mij staat hij negentig procent van de tijd uitgeschakeld. Hij werkt wel erg goed. Een kleine waarschuwing is hier wel op zijn plaats: gebruik 'm alleen als je echt langere sluitertijden gaat gebruiken. De optische stabilisatie kan namelijk ook tegenwerken. Klinkt raar maar vanaf zo'n 1/60ste seconde kun je 'm beter uit zetten.

Pro:
- Gunstige prijs/kwaliteitsverhouding
- Snelle nauwkeurige scherpstelling
- Goede OS (zie opmerking boven)
- Fraaie finish en ligt goed in de hand.

Contra's
- bij grote diafragma's wat wollig in de hoeken\
- na 10 seconden klinkt er een geluidje uit het
objectief alsof er iets loszit. Hoort waarschijnlijk
zo maar het maakt een wat knullige indruk
- Zonnekap gaat wat losjes zitten na een tijd gebruik.
Dit ligt niet aan de zonnekap maar aan het nokje in
de gleuf waar hij in wordt gedraaid.....

petschi 15-02-2013

heb m zelf ook en meer dan tevreden. Gebruik bij nacht- urbex
En portretfitografie en nog nooit klachten gehad (op Canon Eos 60d)
Geluidje is standaard. Is vlgs mij de ontkoppeling van de AF
Tot 1/15 uit de hand met OS op 1 is nog perfect scherp, zelfs in
Het theater bij slechte lichtomstandigheden.

G.Klop. 12-03-2012

Heb deze lens de Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM nu zo'n kleine twee jaar. Nu is mij gevraagd of ik nog steeds de zelfde mening hebt over deze lens. NEE, dat niet mijn beoordeling is flink naar boven gegaan. De lens is de meest gebruikte en er zijn al duizenden foto.s mee gemaakt naar volle tevredenheid. Ik begrijp dan ook enkele reviews niet. Hebben zij nog nooit van garantie gehoord die net als de lenzen ook zeer goed is. mvg. G.Klop.

dan69 30-01-2012

Na een aantal foto's in verschillende omstandigheden genomen te hebben heb ik jammer genoeg deze lens teruggebracht. Reden: probleem van front-focus. Ik gebruikte deze lens op een EOS 600D-body. Het onderwerp waarop ik scherpstelde was niet scherp maar wel objecten die zich ervoor bevonden. Dit was de 2e copy met hetzelfde probleem. Heb deze vervangen door de Canon 15-85 die wel correct scherpstelt (haarscherp) maar minder lichtsterk is.

ingr1951 01-01-2012

wat een prachtig objectief is dit. Heb de sony a580 gekocht met de 18-55mm lens maar wat is dit een verschil.Denk dat ik heel lang plezier zal hebben van dit objectief,hij ziet er zeer solide uit.Wat een scherpte!

dan69 30-12-2011

Heb hem geruild voor een beter exemplaar dus mening herzien.

dan69 27-12-2011

Alhoewel deze lens zeer robuust gebouwd is, ben ik ontgoocheld over de scherpte van de foto's. De scherpte is bij f3,5 minder goed dan de kitlens 18-55 IS II ! De scherpte is dan weer wel beter vanaf f4. Ga eerstdaags vragen om te ruilen. Misschien een slecht exemplaar.

G.Klop. 22-11-2011

heb dit objectief C.A.18 maanden tot volle tevredenheid. Geen enkel probleem,de mooiste foto's maak ik er mee. De scherpstelling is supersnel en de kleuren levensecht. Ben er heel blij mee. G.Klop.

mrHeinz 21-10-2011

Goede, snelle en nauwkeurige autofocus, mooie beeldkwaliteit en goed Optische Stabilisatie. Kwaliteit voor een zeer redelijke prijs.

F. Heinsbroek 09-02-2012

Inmiddels heb ik de lens meer als 6 maanden in gebruik en ben nog steeds heel tevreden. Op vakantie is de lens niet van de D5100 afgehaald.

kari_fin 25-09-2011

Ik vind deze lens zeer goed.
Stabilisator werkt prima, kleuren zijn mooi en scherpstelling is ok.
Wat veel mensen niet weten is dat elke lens en camera body anders is, dus als jij een camera met een AF-finetune hebt moet je dat ook gebruiken. Ik heb D700 en D7000 en dezelfde lenzen geven verschillende scherpte, maar na AF-finetune alles is scherp.
Nikon lenzen zijn in algemeen beter maar voor prijs/kwaliteit heeft Nikon niets beters voor 17-70 range zelfs als jij 2x maal investeert.
Sigma 17-70 2.8-4.0 OS is zeer goed en persoonlijk vind ik het een betere allrounder dan 17-55 2.8 van Nikon (gewicht + focal lenght + prjis/kwaliteit). In ieder geval dit is een serieuze concurrent voor Nikon 17-55 2.8.

Piotje 28-03-2011

Een goed objectief voor een scherpe prijs .
Het scherpstellen gaat lekker snel .
Kleur en contrast is goed tot zeer goed te noemen .
Al met al je krijgt veel waar voor je geld .
Eeen echte aanrader.Ik fotografeer met een Nikon D90.

sapo 24-03-2011

Heb deze lens nu ruim een jaar, gekocht toen ie net op de markt was. Heb helaas nu last van een instabiele, schokkerige scherpstelling en stabilisatie. Net of het glas los zit. Balen dus. Heb als early adaptor waarschijnlijk een lens met kinderziekten gekocht. Misschien zijn de nieuwere lenzen beter.

Teruggestuurd naar Sigma via de webwinkel. Hopelijk nog garantie na 14 maanden. Ik rapporteer de service van Sigma later nog op deze site.

G.Klop. 22-11-2011

heb dit objectief C.A.18 maanden tot volle tevredenheid. Geen enkel probleem,de mooiste foto's maak ik er mee. Het lijkt wel een riview van concurentie of zo. Zo een riview zou niet mogen vind ik. is niet netjes. G.Klop

Casey1507 02-08-2010

Ik heb deze lens inmiddels 4 maanden in bezit en hem in diverse situaties kunnen testen. Het is gewoon een zeer goede allround lens.

De lens geeft zeer scherpe foto's en heeft daarbij ook nog eens goede scherpte-diepte mogelijkheden.
Ook situaties waarin minder licht is kan je door de OS mogelijkheid prima fotograferen.

Voor wat betreft de mechanische kwaliteit voelt deze lens zeer goed aan. Hij doet wat dat betreft niet onder voor de lenzen uit de duurdere categorieën.

Als je de testen leest op het internet op de diverse fotografie sites komt deze lens zeer goed uit de bus.

Henkw1 22-01-2010

Sinds 4 weken in het bezit van deze lens als vervanger van de kitlens van mijn Canon 1000D. Ik heb tot nu toe uitstekende ervaringen. Lens geeft prima natuurgetrouwe kleuren, beschikt over een zeer snelle autofocus en levert zeer scherpe gedetaileerde foto's. De dynamiek van de camera komt veel beter tot zijn recht. Duidelijk een verbetering t.o.v. de standaardlens die soms tekort schoot in scherpte en vooral tegenlichtopnames. Ik herken de klachten van andere gebruikers (gelukkig)niet. Ik denk dat ik de lens heb zoals Sigma hem heeft bedoeld....

Verder voelt de lens degelijk aan, alleen handmatig scherpstellen gaat erg "losjes".

foto_schieter 22-01-2010

Ik heb hele slechte ervaringen met deze nieuwe lens van Sigma. Denk dat ik één van de eersten was in NL die deze lens kocht, hij was nog maar net verkrijgbaar eind vorig jaar en ik dacht net als iedereen waarschijnlijk; Mooie specs !

Mijn eerste exemplaar front- focuste aanzienlijk, wat onbruikbaar onscherpe foto's opleverde. Er was wel iets scherp, maar nooit het onderwerp waarop ik focuste met het middelste focuspunt. De body is nagekeken dus het lag echt aan de lens. Verder waren de kleuren raar (groenig of roodachtig) en de randen werden ook snel minder scherp dan het centrum.

In de winkel heb ik uiteindelijk nog 3 andere exemplaren, vers van Sigma, op mijn toestel gehad. Alle drie front-focusten ze in meer of mindere mate.

Toen was ik klaar met dit type en heb 'm ingeruild voor een Tamron.

Als je goed gaat zoeken op internet kom je overigens veel meer teleurgestelde gebruikers tegen dus ik ben niet de enige.

De Sigma voelt wel degelijk aan en heeft een mooie finish als ik dan toch iets positiefs moet melden...

Ik raad iedereen aan om de lens in de winkel goed te testen met (van internet te downloaden) focustestsheets om te controleren of de AF HSM motor goed samenwerkt met de body, maar het lijkt erop dat de eerste produktiemodellen niet goed zijn...